Blog marketing-cloud

Publikálva 2013. június 7 | by j.jetson

Van egy jó termékem, csak nem tudom eladni

Az utóbbi időben sokat olvastam mind a magyar, mind a nemzetközi sajtóban azokról a felhőt ért vádakról, hogy a cloud computingot csak a marketing találta ki, ez egy nagyon régen létező technológia már, és senki ne hagyja magát behálózni a csúnya marketingesek által, mert ilyen, meg olyan rossz lesz neki, stb. Mivel ez egy olyan blog, ahol a felhőről értekezünk, ráadásul üzleti aspektusból, fontosnak tartottam, hogy egy pöppet árnyaljam az efféle radikális kijelentéseket.

Az én fixa ideálom az, hogy a technológia azért van, hogy a hozzám hasonló “neminformatikusok” életét (lássuk be, azért mi vagyunk többen) megkönnyítsék vele, egyszerűsítse és netalántán még jobbá is tegye. Esetleg még hosszabb életem is legyen, ha a gyógyászati technológiákról beszélünk. Tehát én csak alkalmazok egy adott technológiával működő eszközt a saját érdekemben. Nem ez a lényeg?

Így van ez a clouddal is. Az IT cégek kitalálják,  lefejlesztik, a nem IT cégek meg használják, hogy gyorsabbak, effektívebbek legyenek a folyamataik, amiért hajlandóak fizetni, amit hajlandóak egyáltalán kiszervezni, hogy nekik tényleg csak a saját core tevékenységeikkel kelljen foglalkozniuk. Hogy a felhőszolgáltatások iránti valós üzleti igényt mi teremtette meg, a marketing vagy éppen csak a lehetőség/elérhetőség, azt kutassa fel az, akinek van rá ideje. Sosem lesz egyetértés.

Látnunk kell azonban, hogy a cloud, mint innováció és véletlenül sem “találmány”, terjedésével egy eléggé nagy paradigmaváltás előszobájában? vagyunk az on-premise vs. on-demand vonalon, ahol a mérleg nyelve valahová előbb-utóbb dőlni fog. Ez egy változási folyamat, és mi sem természetesebb, mint a változás, számtalanszor találkozhat(t)unk vele, kicsiben, vagy éppen világokat megmozdító méretekben is. És ebben az is természetes, hogy vannak ún. evangelisták és persze ellenlábasok is, akik mindig rá kenik valakire a dolgot. Most a cloud esetében ez a marketing lett.

Tegyük tisztába mi is az a marketing, mielőtt kollektív utálat tárgyává tesszük nyilvánosan

Lehet, a kijelentésem meglepő lesz néhányak számára, de a marketing nem egyenlő a reklámmal. A reklám a marketingnek csak egy nagyon kicsi szeletét teszi ki. A marketing nevéből is adódóan a piaccal (Ahol találkozik a kereslet és a kínálat, ugyebár) foglalkozik és konkrétan azóta létezik, amióta az emberek elkezdték csereberélni a pattintott kőeszközeiket egymás közt. Történelem óra vége.

Mit csinál egy marketinges? Egy cloud megoldás eladása céljából az azt szolgáltató vállalat marketingesének ismernie kell a teljes piacot: versenytársak, a piacon lévő termékek, szolgáltatások, fogyasztók, jelenlegi trendek, modellezhető jövőbeli trendek, értenie kell a piackutatáshoz, és persze mindezekkel legyen még up-to-date is. Ez talán még a könnyebbik része. Másik feladata abban áll, hogy a szakemberekkel értsd: a vállalat core folyamatát végző emberekkel olyan új, sok esetben innovatív, nem utolsó sorban pedig eladható megoldásokat találjanak ki, amellyel a cég előbb vagy utóbb nyereséget termelhet. Tehát a marketinges részt vesz a termékfejlesztésben, a termék árazásában, meg kell álmodnia milyen csatornákat használjanak a terjesztésre, és végül de nem utolsó sorban pozicionálnia kell a terméket, ami annyit jelent, hogy meg kell határoznia a célcsoportot és azt az egyedi eladási pozíciót, ami beleillik a célcsoport világképébe és ami a termék ”reklámozási” alapja lesz. Mert ugye azt is kell néha. Szóval bonyolult, és ez még csak az egyszerűsített verzió volt.

Miért beszélünk marketingről az IT-ban?

Nagyon egyszerű. A cégek vezetői nem értenek az IT-hoz. Értsd: nagyjából semmit, ráadásul nem is akarnak foglalkozni vele. (Nem is ez a dolguk.) A lényeg, hogy működjön, méghozzá jól, és oldja meg a problémájukat. A marketinges ebben az esetben egy tolmács, aki közérthetővé teszi az üzleti szférán belül, hogy miért érdemes az adott szolgáltatást használni, milyen előnyöket jelent ez a vállalatnak. Ez lefedi a reklám tájékoztatás funkcióját. Egy IT-s nem biztos, hogy úgy tudná ismertetni ezeket a gondolatokat és előnyöket, hogy felkeltsék az érdeklődést, illetve meg is értsék, miért lesz hasznos nekik az adott megoldás. És akkor ki is lyukadunk az eladásnál, hát nyilván ez is cél. De könyörgöm, kinek nem? Plusz, ha nem működne a fogyasztói társadalom, elég nagy szarban lenne a mostani értelemben vett gazdaság.

Egy globális példa a marketing mechanizmusára

Nézzük a tablet/iPad őrületet. Steve Jobs életrajzi könyvében olvastam, hogy a táblagép készítés gondolata már az iPhone megalkotása előtt felmerült, azonban akkor úgy ítélték, hogy az iPadnek még nem jött el az ideje, “nincs még kész a termék”. Így rájöttek arra, hogy valami szoftabbal kellene a mobilitás őrületet elindítani, ezért kitaláltak egy hármas funkcionalitású mobileszközt (ipod, telefon, kamera). Ugye mindenkinek megvan az az ominózus keynote? Ez egy elég jó döntés volt az Apple részéről, nem beszélve arról a marketing munkáról, hogyan varázsoltak az “i” cuccok használatából életstílust és keresték magukat a csatlakozáskor pukkanó hangot adó fehér fülhallgatós cuccokkal betegre. Persze az Apple sem a spanyol viaszt találta fel, mert az első tablet Alan Kay (Xerox) nevéhez fűződik, méghozzá egyenesen a hatvanas-hetvenes évekből (Dynabook). BTW Jobs részéről a táblagép gondolata is egy Microsoftos kikotyogott mondatából ered, hogy ők táblagépet akarnak csinálni, amihez kis toll kell majd. Jobs ezzel szimplán nem értett egyet, mert ő egy ilyen eszközt érintőképernyősnek képzelt el, ezért jól meg akarta mutatni az MS-nek, hogyan is kell ezt csinálni és azonnal kiadta az ukázt, hogy fejlesszenek neki multi-touch képernyőt. Az iPad aztán végül szintén beindult 2010-ben, de koránt sem durrantott akkorát, mint az iPhone, a gépezet csak a tényleges piacra dobást követően indult be igazán.

Ez egy IT-s példa volt, de felhozhatnánk példának a Coca Cola-t, a Starbucksot vagy éppen, ha magyar példát kell mondani, az egyre népszerűbbé váló Cserpest. A titkuk annyi, hogy a termék köré felépítettek egy jó sztorit, legendát, amivel azonosulni lehet. A clouddal is valami ilyesmit csinálnak, de ez korántsem jelenti azt, hogy nincs mögötte minőség és érték.

Lássuk be, hogy egy jó találmány önmagában még nem elég, elég sok belefektetett munkára és “hozzáadott értékre” van szüksége ahhoz, hogy innováció legyen belőle. Ez valakinek sikerült, valakinek nem, de a marketinges, vagy Jobs esetében egy “látnok”, szakértelme és megérzése kell hozzá.

Remélem ez a blogposzt segített mindenkinek egy kicsit tisztábban látni és legfőképpen helyén kezelni ezeket a folyamatokat. Azonban ez csak az én véleményem volt, szóval a Tiétekre is kíváncsi vagyok és ezeket kommentben osszátok meg velem!

Címkék: , , , , , , , , , , , ,


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter