Blog Sandy: “Ezt neked felhő! Puff! Puff!”

Publikálva 2012. december 5 | by j.jetson

Sandy: “Ezt neked felhő! Puff! Puff!”

Amellett, hogy a természeti katasztrófákkal csak a Holnaputánban találkozott  New York állambeli lakosság egy életre megjegyezte, hogyan kell helyesen leírni a hurrikán szót, a Sandy ismét remek táptalajt teremtett annak, hogy a szkeptikusok kicsit megtépázzák a cloud computing jó hírét. A mockos kisz hobbitkáikat!

Volt azért valós ok az aggodalomra, mivel ideig-óráig a telekommunikáció nagyjából semmilyen formája nem működött és a vihar jó néhány cloud computing céget küldött offline, köztük az Amazon Web Services-t is (legalábbis a keleti parton), ami több ezer weboldalon és online szolgáltatásnál húzta le a rolót egy pár órára – néhány extrém esetben napokra.

Itt jegyzeném meg, hogy amíg New Yorkban “csupán” ez volt a probléma, addig Haitin is járt Sandy. Azon a Haitin, ahol pár éve óriási földrengés volt, így nagyon kevés valószínűsége van annak, hogy a népesség jelentős része a pincében vagy éppen a fürdőkádban (nem tornádós filmekből vettem á dehogy 😀 ) facebookozva várta ki a vihar végét.

Na, mármost az okosok innen arra következtettek, hogy hát akkor milyen sz*r is ez a felhő dolog, ha még egy Sandy-t se bír ki, és lássuk be tényleg bebizonyosodott, hogy a hatalmas data centerek is ugyanúgy ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, mint minden más. Viszont balgaság arra a következtetésre jutni, hogy valami ettől lesz “sz*r”, ugyanis minden elektromos árammal működő cucc, köztük a számítógépek és az elektronikus rendszerek is ki vannak téve az időjárási viszontagságoknak. Csak abba gondoljunk bele, hogy amikor nálunk egy-egy nyári szélvihar+zivatar kombó belehúz, már akkor elmegy az áram.

Hogyan kell stílusosan kezelni az áramkimaradást?

Ez az, amiben egy data center ügyesebb, mint egy sima vállalati szerver. Míg az utóbbinál, ha elmegy az áram, általában addig lőttek a szervernek is, ráadásul ez sok esetben adatvesztéssel, vagy adatkárosodással is párosul. Egy data center esetében, ami kötött jó pár SLA-t az ügyfeleivel, amiben elég komoly rendelkezésre állási követelmények szerepelnek, egy áram kimaradásnál azért beindul a védekezési mechanizmus.

(A Google például arra vállal garanciát, hogy a szolgáltatásai egy évben maximum kb. 8 órára eshetnek ki, ez 99,9%-os rendelkezésre állást jelent. Az Oracle-nél még ennél is nagyobb, 99,9999%-os rendelkezésre állással dolgoznak.)

A keleti parti data centerekben a következő történt a Sandy alatt: Ahogy elment az áram, automatikusan bekapcsoltak a vészhelyzetre tartogatott generátorok. A legtöbb felhős vállalat csak akkor kezdte el lekapcsolni a szervereit, amikor kezdtek kifogyni a generátorok is az “üzemanyagból”. Egy ilyen szervezett lekapcsolási procedúra sokkal biztonságosabb, mint a hirtelen áramellátás megszakítás egy hagyományos otthonban vagy irodában, amik általában a már emlegetett adatvesztés és károsodás első számú okozói.

image.jpg

Forrás: HVG.hu

Sokszor azt is elfelejtik megemlíteni, hogy az USA-ban lévő adatközpontok az ország egyik legbiztonságosabb közüzemi hálózataira csatlakoznak. Miközben a nemzeti elektromos rendszer főleg föld feletti hálózatokból tevődik össze, az adatközpontok által használt üvegszálas adatátviteli hálózat, szinte mindig biztonságosan a föld vagy az óceánok alá van temetve.

A Sandy (a sok pusztítás és halálos áldozatok ellenére)  egy valamire nagyon jó volt, legalábbis ami a data centereket illeti, hogy arra sarkallja a vállalatokat, hogy még szigorúbb protokollokat dolgozzanak ki extrém időjárás, energia-kimaradás és más vészhelyzetnek minősülő esetekre, mert – vigyázat patetikus leszek – egy működő telefonhálózat, vagy internetes szolgáltatás sokszor tényleg életmentő lehet.

És akkor még nem beszéltünk az alternatív energiaforrásokról, mint pl. a nap, geotermikus, árapály, vagy éppen a szél energia. Utóbbi lássuk be a Sandy esetében elég releváns. Korábban már írtunk arról, hogy a Google pl. oltári nagy pénzeket invesztált abba, hogy tisztábbá tegye a cloud computingot azzal, hogy alternatív energiaforrásokból állítja elő az azok üzemeltetéséhez szükséges energiát.

Ez az előregondolkodás az, ami a cloud computing üzletágat megkülönbözteti a többi on-premise működő vállalattól.

Forrás


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter