Blog SaaS integráció - itt kezdődnek a gondok?

Publikálva 2012. május 17 | by j.jetson

SaaS integráció – itt kezdődnek a gondok?

Legutóbbi téma: Okostelefon és a felhő

A felhőalapú applikációk (SaaS) addig működnek remekül, amíg ugyanarról a platformról vesszük őket igénybe, hiszen az appok közötti átjárás biztosított, lásd: Google Apps és Marketplace. A gondok ott kezdődnek, amikor a felhőre költözési hullám lecsillapodását követően, ugyanazok a hullámok csapnak össze a fejünk felett – tehát azon vesszük észre magunkat, hogy egy minden szinten heterogén, több szolgáltatótól igénybe vett SaaS portfólióval rendelkezik vállalatunk. Ebben az esetben az átjárás már nem olyan egyszerű – főleg nem egy mezei felhasználónak. Itt jönnek képbe az úgynevezett cloud brókerszolgáltatók és itt jön nagyon jól a cloud által kissé negligált CIO-k szakértelme.

Az Information Week “Enterprise Applications Survey 2011” kutatása alapján a 314 válaszadó vállalat 43%-a használ valamilyen SaaS applikációt a munkája során. A kutatás kiterjedt a szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettségükre, melyet 9 aspektusból vizsgáltak. (Lásd: 1. ábra) Ebből egyértelműen kiderült, hogy a használt SaaS alkalmazások legnagyobb “erénye”, hogy egyszerűen bevezethetőek, míg legnagyobb hátrányként az integráció nehézségét említették, mind a már meglévő ún. on-premise infrastruktúrával, mind a más szolgáltatóktól igénybe vett többi SaaS alkalmazással.

 Forrás: Information Week

Mi a teendő, hogy kiküszöböljük az integrációs problémákat?

Ha van 3-4 felhőalapú applikációnk, amelyek kritikus fontossággal bírnak a fő üzleti tevékenység szempontjából, akkor érdemes beinvesztálni valamilyen integrációs platformba, valamint már az első egy-két szolgáltatásnál előre kell tekinteni és olyat választani, ami megfelelő integráció lehetőségeket biztosít.

E célból a vállalati IT sokáig ún. middleware, ESB (Enterprise Service Bus) és EAI (Enterprise Application Integration) termékeket használt. Mára néhány szolgáltató úgy terjesztette ki ezeket a rendszereket, hogy az in-house és SaaS applikációkat is magukba foglalják, míg a legújabb ajánlataik már kizárólag a felhőre koncentrálnak (pl. MULE – Integration Platform as a Service).

A legtöbb “tiszta” Integration Platform as a Service (iPaaS) szolgáltató a használat alapján szabja meg a díjait, így a havidíj töredéke annak, amit annak megvásárlására, bevezetésére és fenntartására kellene költeni. Ez a szépen fejlődő terület – a belépési korlát szinte megszűnésével – számos ajtót nyitott ki a kisebb vállalkozások számára is, továbbá igény szerint akár próbaverzió is igénybe vehető. Ez a modell nagy előrelépés a middleware-hez képest, amit sokszor évekbe telik bevezetni.

Az iPaaS-hoz hasonló megoldás, ha a szervezeti folyamatok oldaláról közelítjük az integrációt. Több cloud szolgáltató kínál olyan automatizált integration HUB vagy workflow megoldást, mellyel a felhőalapú és az on-premise rendszer is a folyamatba köthető (pl. RunMyProcess).

Ha egy iPaaS túlzásnak tűnik, más megoldások is akadnak: Pl. a Salesforce.com Force.com platformján elérhetőek olyan “előre csomagolt termékek”, melyek az integrációt hívatottak elősegíteni a Salesforce.com és olyan más rendszerek, mint a JD Edwards, Microsoft, Oracle, PeopleSoft, Quicken, SAP stb. között. Valamint ugyanezt az elvet követi a Google Apps, valamint az AppEngine-re fejlesztett third-party alkalmazások, melyek a Google Marketplace-n keresztül érhetők el.

Ha mindössze néhány SaaS alkalmazást használ cégünk korlátozott adatcsere szükséglettel, használhatunk SOAP vagy REST interfészeket egy point-to-point architektúrában, habár ez az út is viszonylag korlátozott és fejlesztői készséget kíván. Ekkor a bevezetési költségek ismét magasra tudnak csapni. Sokan XML-t használnak az adatok beágyazására, így azok átvihetők a SaaS alkalmazások között, azonban ez legegyszerűbb megoldásként a legtöbb buktatót is magában rejti.

Best practice-ek

Bár maga a SaaS közösség és a szolgáltatói ágazat is folyamatosan fejlődik, néhány legjobb gyakorlat segítségével applikációink sokkal “beszédesebbek” maradhatnak.

  1. Olyan SaaS megoldásokat válasszunk, amiknek a legszélesebb körű az elfogadottsága. Miközben ez a kritérium lényegesen limitálja a kiválasztható appokat, növeli az integrációs opciókat. A jövő egyértelműen a standard interfészeké lesz, melyeket pontosan a nagyok jelenlegi megoldásai fognak meghatározni (lásd, hogy lett pl. standard a .doc formátum a Microsoft Word miatt).
  2. Az SaaS szolgáltató kiválasztása előtt szerezzünk adatokat arra vonatkozólag, hogyan kezelik azok az adatok importálását, exportálását és a real time információcserét. Sokan háboroghatnak, hogy még egy szempont, ami szerint értékelni kell a SaaS termékeket: ebben segíthetnek az összehasonlító cikkek, vagy olyan tanácsadó cégek felkeresése, akik a teljes céges architektúrát, mint komplex rendszert képesek a cloud szempontjából vizsgálni.
  3. A szolgáltatók feltérképezésekor olyanokat keressünk, aki széles választékát kínálják az ún. out-of-the-box adaptereknek és csatlakozóknak, akár az adott szolgáltatás körül kialakult piactéren is szétnézhetünk, milyen egyéb, csatlakozó megoldásokat kínálnak független szolgáltatók.
  4. A biztonság az integráció kulcsa. Győződjünk meg arról, hogy a választandó szolgáltató az összes szükséges certificate-tel rendelkezik, valamint az authentikáció, autorizáció a megfelelő már kvázi standard protokollokat (OpenID) támogatja.

Via Information Week

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , ,


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter