Blog Okostelefonok a felhőben

Publikálva 2012. május 10 | by j.jetson

Okostelefonok a felhőben

Egyik rajongónk kérdezte a múltkor, hogy mit tudunk a felhő alapú applikációk mobilokon való terjedéséről nemzetközileg és kis hazánkban. Hát, utánanéztem a témának, s bár sok esetben – főleg a hazai piacra vonatkozólag – kevés számadatot kaptam, saját meglátásaimmal megspékelve próbálok Nektek ebben a posztban minél árnyaltabb képet nyújtani erről a területről.

Okostelefon penetráció Magyarországon

Az NRC legfrissebb kutatása szerint a magyar internetezők közül ma már minden harmadik ember rendelkezik okostelefonnal, ami fél év alatt 8%-os növekedést jelent, így a a jelenlegi okostelefon-penetráció 34%-ra tehető. (A teljes lakosságra nézve a GFK tavalyi adatai alapján 13%-os okostelefon penetrációról beszélhetünk, ami 1,2%-al marad el a régiós átlagtól.) Bármilyen kütyüvel (kütyü = okostelefon, netbook, e-book olvasó, tablet stb.) a netezők 38%-a rendelkezik, a legnépszerűbb az okostelefon után a netbook. HGI-indexünk (Hungarian Gadget Index = Magyar Kütyü Index) pedig jelenleg 14,2 pontosra rúg. Összehasonlításképpen az USA-ban jelenleg a felnőtt lakosság 48%-a rendelkezik van smartphone-nal.

IPSOS (Media Hungary, 2012)

  • 19%-os okostelefon penetráció
  • 29 perc “mobilozás”/nap
  • 20 applikáció/telefon

nrc_infógrafika.png

NRC infógrafika, Forrás: NRC

Forrás: NRC és Mediapost

Felhő alapú mobilapplikációk

A mobilpiacon jelenleg két fajta applikáció “kapható”: az úgynevezett “native” appok, amiket letöltesz és offline működnek a mobilodon, illetve a web appok, amik a mobilon, de annak böngészőjében futnak, pl. Index mobilverzió, vagy a LinkedIn WebApp. Utóbbiakról azt jósolják, hogy 2014-re már nagyobb arányban lesznek jelen a piacon mint a “native”-ek. Azonban nagyon sok applikáció már jelenleg is inkább a hibrid kategóriába tartozik, tehát, magát az app vázát le kell tölteni ugyan a store-ból, de internet, vagyis a felhő nélkül mit sem érsz vele. Ilyen pl. a Gmail, a Facebook, vagy az online tárhelyszolgáltatók applikációi, akik az adataidat és a frissítéseket a netről “húzzák” be. Ez az egyik fajta megközelítés, itt találhattok egy másikat is. A webes appok nagy előnye, hogy platformfüggetlenek és kevésbé merítik az aksit/dolgoztatják a processzort, míg a native appokat külön-külön kell lefejleszteni az egyes platformokra, lemerítik a telefont, viszont offline is vígan elfutnak. A native appok mellett szóljon még, hogy magasabb a felhasználói élmény társul hozzájuk.

Ennél a cikknél a hibrid és a webes applikációkat értjük felhőalapú alkalmazások alatt.

Forrás: Econsultancy

“A cloud computing és az okostelefonok úgy passzolnak egymáshoz, mint a vodka meg a Red Bull”

Mivel erre vonatkozóan teljes körű magyar kutatások még nem állnak rendelkezésre jelen tudomásom és a Google keresője szerint, ezért a globális és az amerikai piaci trendekre igyekszem hagyatkozni.

Ha a fenti definíció szerint értelmezzük a felhőalapú mobilappokat, akkor azok használata egyértelműen dominál az okostelefont használók körében. Na, de azért ezt nem lehet ennyire egzaktan kijelenteni, mert szerintem senki sem lepődik meg azon, ha kijelentem, hogy a nagytöbbség az okostelefonján (is) e-mailezik (főleg G-mail), böngészik és Facebookozik. Sőt ma már az USA-ban többen Facebookoznak a mobiljukról, mint a számítógépről.(Mobil Metrix 2.0). A Nielsen kutatásai alapján viszont a játékok a legnépszerűbb appok. További érdekesség, hogy a legtöbb okostelefonozó úgy cserélgeti mobilján az applikációkat, mint más a bugyiját szokta, és a telepített applikációkból is mindössze párat használ csak rendszeresen.

blog_mobil.png

Forrás: Comscore 2012 – Mobile Future In Focus

Miért döntenek az emberek az okostelefonok mellett (az USA-ban)?

Bár az okostelefon-felhasználók is ugyanúgy végzik a “hagyományos” mobilos tevékenységeket, mint pl. a telefonálás, SMS, fényképezés, e-mail, böngészés és a naptárfunkciók, mégis elsősorban őket a telefon “számítógépszerű” képességei érdeklik, és ezért vásárolják őket. Az elsődleges döntési szempont a funkció és csak ezt követi a márka, majd a könnyű kezelhetőség. A felhasználók ¾-e használ valamilyen applikációt a telefonján – ezek főleg ingyenesek, internet igényes appokhoz pedig a WiFi-t preferálják.

blog_mobil2.PNG

Az okostelefon felhasználók sokkal nyitottabbak a felhő alapú technológiákra és alkalmazásokra, közel mindegyikük használ is ilyen applikációkat a PC-jén keresztül: 59% a felhőben tárol és oszt meg tartalmakat. Nagy valószínűséggel ők lesznek a felhőalapú mobilszegmens korai elfogadói is. Vagy ezen már túl vagyunk? Egy infógrafika szerint a vállalatok 33%-a azért váltott a felhőre, hogy a mobileszközeiken is lehetségessé váljon a PC-n futó applikációk elérése. 2012-2013 során a smartphone tulajdonosok közel fele használ majd web-alapú e-mailt, “közösségi médiázik”, vásárol és jelentős arányban oszt meg tartalmakat, szerkeszt dokumentumokat és vesz részt webkonferenciákon. Mindezeket a mobilján keresztül.

blog_mobil3.PNG

Mi érdekli őket, mire várnak még?

  • hangfelismerés: 75%
  • valós idejű digitális beszéd tolmácsolás/fordítás: 60%
  • 65%-uk vár olyan fejlesztéseket, amik lehetővé teszik életük több aspektusának (pl. munka/diákélet stb.) egy készüléken való könnyű kezelését, pl több szám kezelése, több e-mail postafiók stb. Ezekre külön-külön már vannak kezdményezések az egyes applikációkban, viszont komplex szolgáltatás még nincs.
  • multimédiás tartalom átvitele több készülékre

blog_mobil4.PNG

Ezekben az a jó, hogy a felhő segítségével mind megvalósíthatóak, bár a harmadik pont tényleg feldobja a labdát a fejlesztőknek. A Cisco felmérése alapján, ahol több szolgáltatástípusra vizsgálták a fogyasztók attitűdjeit, az derült ki, hogy sokan olyan megoldásokra nyitottak, amivel létrejöhet a készülékek közti átjárás, de paradox módon ezek közül is azokra, amik hatékonyan minimalizálják vagy helyettesítik a készülékek képességeit. Melyik ujjunkba érdemes akkor harapni?

Forrás: Cisco

Összefoglalás (Személyes meggyőződésem által)

Az okostelefon/kütyü piac magyarországi helyzetéről jelenleg még kevés adat áll rendelkezésre, főleg a fogyasztói szokások és attitűd szempontjából. A piac dinamikus fejlődését az is jól mutatja, hogy mire kijön egy kutatás a valós helyzet már nagyban eltér a közölt adatoktól. Bár Magyarország nem az USA, a globalizálódásnak köszönhetően kis késéssel (egyre kisebbel) nagyjából ugyanazok a trendek fognak megjelenni nálunk is.

A felhőalapú applikációk jelenleg a személyi felhasználói szférában is maximum a Gmail-ben merülnek ki, viszonylag kevesen használják még a Dropboxot vagy éppen az új Drive-ot. Ugyanez igaz az üzleti szférára is. Szerintem a változást alapvetően majd a tablet piac remélhető robbanása hozza majd meg, főleg pl. a dokumentum szerkesztés területén lesz ez ideális platform. Addig is fontos, hogy a fogyasztókat edukálni kell és megmutatni az okostelefonokban rejtőző potenciált a széles körű használatra.

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter