Blog Hatékonyabbá tehetik-e vállalatát a felhőalapú szolgáltatások?

Publikálva 2011. december 7 | by j.jetson

Hatékonyabbá tehetik-e vállalatát a felhőalapú szolgáltatások?

Elsőre talán bátor húzásnak tűnik, hogy egy új blog debütálásaként, már az első bejegyzésben egyenesen a közepébe vágok a dolgoknak, de még itt az elején szeretném eloszlatni a szkeptikusok kételyeit – lássuk be, akad belőlük bőven – a cloud computinggal szemben kialakult előítéletekkel kapcsolatban.

A cloud computing nem egy bonyolult varázsige, és nem is olyasmi, amihez csak a fiatalok érthetnek. Ha marketing szemléletből közelítem a dolgot, akkor mint minden mást a világon, a cloud computingot is az ember szükségletei hívták életre. Mik voltak e szükségletek üzleti aspektusai? – pl. a költséghatékonyságra való törekvés, a munkafolyamatok produktívabbá tétele stb., melyek mind-mind a nyereségesség meghatározó tényezői. Minden vállalatvezető felteszi magának a kérdést, akár napjában százszor, de az is lehet, hogy életében csak egyszer: Hogyan csinálhatnám jobban? – Ha a vállalati IT infrastruktúra reformációjára kerül a sor, az alternatívák közt sok esetben ott szerepelnek a felhőalapú megoldások is.

Miért érdemes a felhőre költözni?

Ha felhő, sokan a felhőalapú e-mail megoldásokra és a hozzájuk kötődő szolgáltatásokra (pl. naptár stb.) asszociálnak. Igen, jelenleg hazánkban is ez az a terület, ahol a személyes felhasználás mellett a vállalkozások is egyre gyakrabban térnek át a felhőalapú változatra. A felhő azonban ennél sokkal többet rejt magában.

A vállalatok egyre gyakrabban szorulnak segítségre felgyülemlett adataik menedzselésében és rendszerezésében. A legnagyobb probléma azonban mégis az, hogy a naponta születő sok száz dokumentumról, számláról, és javaslatról, melyeket a szervereik és számítógépeik mélyén tárolnak, nincs biztonsági mentés. Ezzel sokan csak akkor szembesülnek, ha pl. egy notebooknak lába kél több ezer dokumentummal együtt. Ha az adataink rossz kezekbe kerülnek a veszteségek mellett ajándékba adtuk a céges know-how-nk egy részét is.

Felhőalapú szolgáltatások igénybevételével ez nem fordulhat elő, mert a dokumentumokat az interneten tárolhatjuk vagy akár szerkeszthetjük is. Minden elérhető a böngészőből – tehát munkaeszközeink egy netbookra, vagy pl. a még újdonságnak számító Chromebookra tudnak korlátozódni, így pl. sok esetben szerverekbe sem szükséges beruházni.

Az IT infrastruktúra csökkentése és a mobileszközök használata redukálja az adminisztrációs és üzemköltségeket – ritkábban van szükség karbantartásra és javításokra. Ez eredményezheti azt, hogy a nem cloud szolgáltatásokkal szemben lényegesen kedvezőbb TCO-val lehet kalkulálni.

Másrészről rugalmasabban lehet kezelni olyan mindeddig szigorúan vett dolgokat, mint a kötelezően irodában töltött munkaidő. Ha rendelkezünk internetkapcsolattal, akkor akár egy kávézó, de még az otthonunk is szolgálhat ideiglenes irodaként.

Honnan érdemes elkezdeni, ha felhőre szeretnénk váltani?

A felhőalapú szolgáltatások palettája igen színes. Ahhoz hogy hatékonyan integráljuk az általunk kiválasztott termékeket akár egy már meglévő IT-infrastruktúrába, akár egy új vállalkozás IT-rendszerét szeretnénk felépíteni a segítségükkel, az első lépés mindig az igények felmérése, a problémák gyökerének megtalálása és a határok meghúzása. Sokszor egy-egy nagyon egyszerű probléma a gondok okozója, melyet könnyen lehet orvosolni. A megtalálásukhoz rengeteg kérdést szükséges megválaszolni:

  • Miért nem működnek egyes munkafolyamatok?
  • Hogyan tehetném produktívabbá a munkavégzést?
  • Miért nem hatékony a kollégák és a munkacsoportok együttműködése?
  • Miért ilyen magasak a fix havi költségek?
  • Mely szolgáltatások elégítenék ki az igényeimet?
  • Mekkora összeg áll a rendelkezésemre?
  • Beváltják-e a hozzá fűzött reményeket?

Tehát arra kérdésre, hogy hatékonyabbá tehetnek egy vállalatot a felhőalapú szolgáltatások, a válasz: IGEN, csak adott problémára mindig a legmegfelelőbb megoldást kell megtalálni ahhoz, hogy hosszútávon nyerjünk ezzel a “csodafegyverrel.”

Az innováció diktálja a tempót

Rengeteg vállalat azért bukik el, mert képtelen lépést tartani a piaci folyamatokkal, így van ez az IT szektorban is. Azonban ma már minden vállalat egy kicsit IT is, mivel a munkafolyamatok egyszerűsítésére igénybe veszünk olyan innovatív eszközöket, mint amilyen a számítógépes munkavégzésre való áttérés volt anno.

Ugyanez fog történni a cloud computinggal is, egyszer minden vállalat a “felhőbe száll”, azonban nem mindegy, hogy ki, mikor. Ha egy vállalat hamar képes reagálni a piaci folyamatokra és képes meglovagolni az aktuális trendeket, hatalmas versenyelőny birtokában van. Az a vállalat, amely későn reagál, hosszútávon akár csődbe is mehet. Ennek a globális szemléletmódnak kell érvényesülnie, amikor valaki nagyban és előrelátóan szeretne gondolkodni.

Via IT Donut

Címkék: , , , , , , ,


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter