Blog sap_match_insights

Publikálva 2014. szeptember 19 | by j.jetson

A Big Data megváltoztatja a sport jövőjét . / ?

Ez a poszt nekem most elég aktuális lesz, ugyanis a céggel, ahol dolgozom a hétvégén részt vettünk a Wizzair Budapest Félmaratonon, és – természetesen – célba is értünk. Mondjuk ezt úgy az 5. kilométernél még nem mondtam volna olyan magabiztosan 😀

A felkészülésben amellett, nagy segítségünkre volt az okostelefonunk is, a különböző teljesítmény-figyelő applikációk (Endomondo, Runtastic stb.), melyekkel tudományosan kiszámoltuk, hogy ha ilyen sebességgel futok, akkor kb. ekkor érek célba stb. De itt nagyjából a tudományos alap ki is fújt.

A nagyok ezt persze kicsit másképp csinálják. Nem tudom láttátok-e a Moneyball című filmet (igaz történet), ahol is a játékelméleten és számítógépes statisztikákon alapulva válogattak össze egy bajnok csapatot. No kérem, ezt hívják nagyjából Big Data-nak.

És napjainkat ha csak közvetetten is, de a Big Data határozza meg, ami nem csak a  személyes életünkbe, de ugyanúgy a sportba is begyűrűzött, gondoljunk csak az adatvásárlásokra, a belőlük való elemzésekre, és ezek alapján a teljesítmény és bevétel növelésére, nem csak a csapatoknál, ahol a cél a nyerés, hanem a szurkolók bizalmának elnyerésében és költéseik maximalizálásában.

A csapatok

Németország világbajnoki címének sikere egyértelműen Big Datanak na meg a német precizitásnak köszönhető. A csapat felhasználta a meccsek adatait és azokat elemezte egy, a német SAP által fejlesztett, Match Insights névre keresztelt alkalmazás segítségével, mely lehetővé tette a nemzeti válogatottak vezetőinek, hogy “komplex videókat nyálazzanak végig, mely egyszerűbbé teszi számukra, hogy mit kell tenniük ahhoz, hogy nyerjenek”. A Match Insights a pályán lévő kamerákból nyeri az adatokat és segít megjelölni azokat a  területeket, vagy játékpontokat, mozdulatokat, helyzeteket ahol a játékosok javulásra szorulnak, ezzel növelve a gyakorlatok, edzések hatékonyságát.

sap_match_insights

A kulcs az adatrögzítés, mind az NBA-ben, mind az NFL-ben. Az atléták szenzorokkal edzenek, hogy mérjék a pulzusukat, reakció idejüket, és a távot. A kinyert adatok arra is jól használhatóak, hogy megelőzzék a sérüléseket játék közben, vagy a későbbi töréseket, illetve ezek az adatok ugyanúgy alkalmasak a teljesítmény elemzésére is.

De nem kell, hogy millió dolláros csapatod legyen ahhoz, hogy hasonló statisztikáid legyenek. Pl. golf alkalmazások elérhetőek Androidra ls iOS-re egyaránt, melyek statisztikákat készítenek a játékunkról és megmutatják azokat a területeket, ahol a játékod javításra szorul. Vagy pl. ott vannak a trackerek fizetős verzió, amik már rra is figyelnek, hogy a pulzusod a megfelelő intervallumban legyen futás közben, vagy pl. iOS-re van már olyan applikáció, ami a sebességed alapján adja be a zenéket a futáshoz.

A Szurkolók

A szurkolók viselkedésének megértését is a Big Data segíti. A közösségi média megfigyelésével és elemzésével láthatóak az uralkodó trendek és viselkedési minták, melyek alapjaiban változtathatják meg egy csapat felfogását, hozzáállását a szurkolóikhoz. A predikítv marketing is sokkal szélesebb skálán tud működni ebben az esetben és okosan hozza össze a múltbeli vásárlásokat a jelen kívánatos ajánlataival. A csapatok köré fejlesztett alkalmazások nagyszerűen támogatják ezt a célt. Pl. Vettél egy Mercedes-es satyit, akkor lehet szívesen vennél egy Lewis Hamiltonos pólót is. És el is értünk egy másik fontos tényezőhöz, de ezt már a marketinges vénám teszi hozzá, hogy a Big Data az ajánlatok testreszabását is lehetővé teszi az alapján, hogy mit vettél korábban, mire lehet szükséged még stb. Itt pedig a Facebookot hoznám fel, ami trackeli milyen tartalmat fogyasztasz és az alapján teszi be a hirdetéseket. Pl. Lájkoltál vagy posztoltál egy sünis képet másnap már a News Feededben van egy sünöket áruló oldal hirdetése.

A hozzáférhető statisztikákkal a játék is sokkal izagalmasabb lehet. Az IBM Slam Tracker nevű alkalmazása, melyet a 2014-es French Openen mutattak be, nem csak a nyereményszorzókat mutatta pont-ról pontra a játék során, hanem a játékosok  real-time népszerűségét is a social mediában. Nyilván ez nem tudja befolyásolni a játék kimenetelét, de egy teljesen új perspektívát ad a nézőnek, sportfogadóknak, az olyan játékok esetében, ahol nem tudnak jobb valós idejű betekintést adni a kommentátor korábbi tapasztalataiból és tudásából eredő találgatásoknál.

A stadion egy olyan hely, ahol az újítások remekül használhatóak, mert egy rakat ember bezsúfolva viszonylag körbezárt helyre. Az Apple alkalmazása, a kiskereskedőket és a fogyasztókat egyaránt kiszolgáló iBeacon, is stadionokban használatos. A cucc nemcsak a szabad helyeket, vagy a kedvezményeket tünteti fel a kajás tandoknál, de arra is képes, hogy informálja a nézőt a mosdóban lévő sorról, segíti a kijutást a stadionból, illetve javítja az egész helyszíni élményt.

A nagy kérdés az, hogy most, hogy a számok körül forog a világ, nem fog így elveszni a spiritusz a sportból? És ezt így pénteken meghagynám nyitott kérdésnek, mert ez egy külön posztot érdemelne.

Forrás

Címkék: , , , , , , ,


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter