Blog racing-against-competition1.jpg

Publikálva 2014. augusztus 22 | by j.jetson

10 üzleti előny a felhő szolgáltatások terén

Tudom-tudom, lerágott csont, hogy a felhőnek mennyi minden előnye van, miért szuper stb. Azonban az alábbi felsorolás tényleg nagyon jól összeszedi, hogy üzleti szempontból egyáltalán mit érdemes fontolóra venni, milyen tényezőkkel érdemes számolni, ha már eljátszunk a felhőre váltás gondolatával.

Másrészről a felhő alapú szolgáltatások használata, a sok-sok negatív kritika ellenére (adatlopás, adatvesztés, NSA és társai), továbbra is felívelőben van, főképp a lent felsorolt előnyeknek köszönhetően, melyek elég erősek ahhoz, hogy bevállalják a biztonsági kockázatokat. Persze itt mindjárt belekezdhetnék abba, hogy a saját infrastruktúra, akárcsak a matrac alá rejtett lóvé, nem életbiztosítás. Sőt. De ezt azt hiszem, ez egy másik blogposzt. Mondjuk ez.

1. Költségcsökkentés

Ugye az már mindenkinek evidens, hogy a felhő alapú szolgáltatások a működési költséget és nem a tőkeköltséget terhelik on demand jellegükből, illetve licenc alapú árazásukból fakadóan. A költségcsökkentés persze nem csak pénzügyi oldalon keletkezik, hanem HR oldalon is, ugyanis minél könnyebben és gyorsabban végzi el egy munkavállaló egy-egy megoldásnak köszönhetően a munkáját, annál többet tud foglalkozni mással a heti 40 órájában, ami cégnek effektíve költséghatékonyabb erőforráskihasználást jelent. Tiszta haszon.

2. Gyors telepítés

Egy-egy új belső rendszer felállítása, a tervezéstől, a fejlesztésen át egész az implementációig jó esetben hónapokat, rosszabb esetben éveket vesz igénybe, ráadásul a cégtől von el erőforrást HR és pénzügy terén is. Ha ezzel hasonlítunk össze egy felhő alapú megoldást, még akár olyat is, ahol van némi egyedi fejlesztés a testreszabás miatt, a bevezetés sokkal gyorsabban történik. Persze egy nagyobb cég esetében itt is hónapokkal kell számolni, a pilotok és a jól előkészített és kivitelezett változásmenedzsment miatt. Egy cégben mégiscsak emberek dolgoznak, és ha az hisszük, hogy az új megoldás kommunikációja annyiban merül ki, hogy “akkor mától ez lesz”, akkor nagyon tévedünk. Komolyan.

3. Back up és “katasztrófa elhárítás”

Az adatok biztonsági mentése és helyreállítása is viszonylag könnyű a felhőben, legalábbis könnyebb, mint a saját infrastruktúrán. Az adatvesztést megelőzendő, alapból vannak erre irányuló funkciók beépítve a felhőszolgáltatásokba, gondoljunk csak a levelek és dokumentumok 30 napos kukában csücsülésére pl. a Google szolgáltatásainál. Persze igénybe vehetünk direkt erre kitalált felhő alapú back szolgáltatásokat is.

Ez is egy olyan tényező, ami a szervezetnek időt takarít meg, köszönhetően az outsourcingnak és a licenc alapú árazásnak. Itt még egy előnyről fontos szólni: arról a szabadságról, hogy egy licenc alapú szolgáltatást könnyebben leválthatunk, ha elégedetlenek vagyunk vele, viszonylag kevés anyagi veszteséggel, míg egy saját fejlesztésű rendszert pénzügyileg fájdalmas kivágni a kukába.

4. Biztonság

A kedvenc témám! A cloud szolgáltatóknak meg kell felelniük a szigorú ISO biztonsági előírásoknak és a rendszeres biztonsági ellenőrzéseknek, ezzel is növelve az adatbiztonságot. Továbbá ha laptop, vagy más adathordozó pl. mobiltelefon elveszik, vagy ellopják, mivel az az adatok a felhőben voltak, azok továbbra is elérhetőek mind az adott személy, mind a vállalat számára.

5. Tárhely

A felhő tárolási kapacitása szinte már korlátlan, így ez sem probléma a szervezetek számára, beszéljünk, dokumentumokról, hostingról stb.

6. Rugalmasság

Az előbb már megpendítettem a cloud on demand jellegét, vagyis azt, hogy mindig kereslet alapon kapjuk és fizetünk a szolgáltatásért cserébe. Ezzel szemben a saját infrastruktúrának a legnagyobb keresletre kell beállnia, ami legtöbbször kihasználatlan marad.

7. Dokumentumok kontrollja

Hagyományosan, hogy megosszunk egy dokumentumot egy alkalmazottal vagy bárkivel, azt csatolmányban, e-mailben küldözgettük. Fejlettebb cégeknél volt egy közös meghajtó stb., ahová gyűjteni lehetett ezeket. Mi ezzel a probléma? Hát lássuk: pl. 25 db ugyanabból a fájlból és ezek eltérő verziói. A mai napig bevett gyakorlat az Outlookos nemzedéknél, hogy időközönként törlik a csatolmányokat a mailekből, hogy legyen levelezési kapacitás. Vicces. 😀

A felhőben a fájlok egy központi helyen tárolódnak, melyek minden jogosultsággal rendelkező alkalmazott számára elérhetőek, nagyjából már bármilyen eszközről, bárhonnan. Kifejezetten vannak felhő alapú dokumentummenedzsment alkalmazások is, melyek még nagyob biztonságot és kontrollt adnak a cégeknek.

8. Szoftver frissítések

Kellemetlen az az érzés, amikor a Win8 korában még mindig XP-s gépek billentyűzeteit verjük, amin Office 2003 és IE6 fut. A szoftverek frissítése minden alkalommal pénzbe kerül, ráadásul ez is licenc alapon megy általában, szóval anyagilag ott vagyunk, ahol a part szakad. A telepítésről pedig ne is beszéljünk. Szegény rendszergazdi, akinek mondjuk egy erősen kontrollált infrastruktúrájú cégnél vagy  600 gépre kell ugyanazt a programot feltennie. A felhő alapú megoldásoknál a frissítések automatkusan történnek addicionális költségek és bármilyen beavatkozás nélkül. Ráadásul a megoldásokhoz általában jár ún. adminisztrátori panel is, ami központi beállításokat tesz lehetővé, így egy kattintással lehet ki-be kapcsolni funkciókat.

9. Kollaboráció

A cloud lehetővé teszi a munkatársak hatékony és egyidejű együttműködését, ismereteik megosztását. Segítségével elkerülhető a duplikált munkavégzés, a verziózási problémák, így könnyebbé teszi a közös munkavégzést földrajzi helytől, és eszköztől függetlenül.

10. Erőforrások felszabadítása

Egyrészt a cloud erőforrást szabadít fel azzal, hogy egy kiszervezett szolgáltatásról beszélünk, másrészről azzal, hogy hatékonyabban végezhető el ugyanaz a feladat, a munkavállalóknak több teendő elvégzésre marad ideje. Pénzügyi erőforrás pedig a költséghatékonysággal szabadítható fel, mely így befektethető más területekbe, pl. HR, marketing, sales vagy éppen az eszközpark lecserélésébe (jobb telefonok, tabletek, laptopok stb.).

Láthatjuk, hogy ezeket az előnyöket nem külön-külön, hanem együtt érdemes vizsgálni, ugyanis minden mindennel összefügg, pl. a költséghatékonyság a kollaborációval vagy éppen az erőforrások felszabadításával, és így tovább. Továbbá igaz az az állítás is, hogy mindezeket egybevetve a cloud tényleg lehetővé teszi, hogy egy cég az üzletre fókuszáljon, nem pedig a működés ügyes bajos dolgaira pazarolja az értékes erőforrásait.

Forrás

Címkék: , , , , , , , , , ,


A szerzőről

Sziasztok j.jetson vagyok, egyébként Dettinek hívnak. Szeretek új dolgokat kipróbálni, főleg, ha technológiával kapcsolatosak és még nyomkodni is lehet őket, ezért vállaltam el ennek a blognak az írását is. Másrészről pedig hiszek abban, hogy az újra való nyitottság lendíti előre a világot, és a blogban is ezt az eszmét próbálom becsempészni a bejegyzéseimbe. Mindemellett tök átlagos emberek, tök átlagos gyereke vagyok.



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Vissza az elejére ↑
  • Hírlevél


  • Beta Testereket keresünk!

  • Twitter